Friday 20 January 2023

Pengalaman mengambil lesen motor (B2)

Lesen B2 motosikal

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 😃

Lama sungguh tak menaip disini. Rasa kekok juga nak bercerita kat sini setelah lebih 5 tahun tinggal.

Saya terbuka hati untuk menulis entri tentang pengalaman mengambil lesen motor kelas B2.

Masa saya tengah dalam proses ambil lesen, saya kerap Google pengalaman dan tips untuk lulus ujian. Jadi, saya rasa entri seperti ini akan memberi manfaat kepada orang lain yang ingin tahu bagaimana suasana dan situasi yang dihadapi oleh orang lain yang telah selesai mendapatkan lesen.

Jujur saya kata, pengalaman saya mengambil lesen B2 ini penuh onak duri dan bukan perjalanan yang mudah. Sila teruskan baca untuk ketahui dengan lebih lanjut..


Saya ambil lesen motor bermula masa umur 23 (kira dah tua jugala baru nak ambil). Waktu ni tahun 2020. Daftar masa sebelum PKP lagi. Untuk makluman, saya tekad ambil lesen tanpa pernah bawak motor sekali pun. Dah daftar kelas tu barulah cuba bawa motor buat kali pertama.

Nama pun kali pertama... Imbangan badan, kawalan motor, gear, tuil minyak semua memang kelauttt. Ingatkan bawa motor ni macam bawa basikal je senang. Rupanya lain pula. Jadi disebabkan gagal imbang badan, ayah saya lah tolong duduk belakang kawal imbangan motor.


Ujian Komputer untuk lesen L

Jadi dua minggu selepas daftar kelas... Kena ambil ujian komputer... Time ni la baru start mengkaji pasal motor. Mana satu komponen, macam mana nak kasi gerak, papan tanda jalan, peraturan jalan dan sebagainya.. Saya memang taktau apa-apa pasal motor atau jalanraya. Kena tekun la belajar walaupun last minit.


Alhamdulillah lulus ujian komputer. Banyak juga salah. Lima rasanya salah 😂 takpala asal lulus.


Setelah lulus ujian komputer.. Dapatlah lesen L. Dah boleh daftar kelas untuk KPP 2 (Litar) dan KPP3 (Jalan raya).

Saya daftar kelas tu setiap ahad. Sebab time ni kerja 6 hari seminggu. Nak cukupkan waktu jam kelas  tu dalam 2 bulan jugalah boleh terus dapat lesen kalau dah pandai bawa dan terus lulus.


Hari pertama kelas di Litar

Sangat traumatik ya pengalaman pergi kelas pertama ni. Kalau ingat balik mesti rasa nak nangis 😭

Mula-mula kena belajar RPK, RSM. Saya takpandai bawa motor lagi time ni.. Jadi time kelas pertama ni ada nak terjatuh sebab rasa motor berat. Cikgu siap sound lagi "Sini tempat orang yang dah pandai bawak nak ambil lesen, bukan tempat baru belajar nak bawa". Then, abang sebelah tu duk sakat kata "Meh abang ajar bawa motor. Tapi abang kena duduk belakang la peluk". Trash betul nak ambil kesempatan pulak. Memang time kelas ni duk belajar imbang badan jela pusing-pusing kat litar tu. Cuba buat elemen selekoh tajam pun kelaut asik terlanggar batu penghadang.


Disebabkan pengalaman kelas pertama yang sangatlah burukkk.. Saya buat keputusan untuk tak pergi ke kelas kedua dan seterusnya. Saya ke pejabat bagitahu nak tunda dulu kelas. Nak belajar sendiri bagi pandai baru sambung.


Bermulalah episod belajar guna motor ayah...

Ayah pakai motor Honda Wave 125. Boleh tahan berat motor ni. Jadi setiap minggu saya bawa motor ayah kat depan rumah pusing-pusing belajar imbang badan dan kawal minyak dan brek. Kawalan badan dah makin okay. Cuma nak pusing-pusing, tukar gear masih takpandai..

Saya cuba juga bawa pusing kampung untuk lebih kurang 3 bulan la. Tapi mood nak belajar tu on off. Kadang rajin, kadang malas.. Bawa pusing-pusing kampung sampai nak termasuk rumah orang sebab minyak takkawal bila masuk simpang. Termasuk longkang waktu nak belok simpang.. macam-macam tragedi berlaku. Tula siapa suruh memandai belajar sendiri. Dah macam budak sekolah baru nak belajar bawa motor. Padahal dah tua..


Tapi satu fakta tentang saya ni. Saya takkan putus asa atau takut untuk mencuba. Makin orang kata takboleh, makin rasa nak buktikan yang saya boleh. Ini orang panggil ego tapi kearah positif.


Beli motor sendiri

Jadinya, bila dah pandai imbang badan saya sambungla kelas lesen saya. Dalam 2 kelas macamtu saya sambung.. Memandangkan PKP pun dah mula. Memang lamalah tunda kelas selepastu. Dengan trauma nya lagi. Jadi waktu ni saya buat keputusan untuk beli motor sendiri. Saya beli motor Honda Dash 125 untuk memudahkan saya belajar bawa motor. Saya beli cash, ayah ada topap sikit.


Honda dash 125
My baby blue


Dipendekkan cerita, tahun 2021 tengah bulan macamtu barula sambung dan nak habiskan penderitaan di kelas lesen. Tak mahir mana tapi lenjan sajalah buat muka tebal pusing litar. Part elemen titi dengan laluan tak rata memang fail teruk. Banyak kali duk mengulang-ulang elemen tu sampai menangis sebab taktau mana silapnya. Cikgu pun sampai taktau nak betulkan macammana sebab saya asik terkeluar je masa lalu laluan tak rata tu. Tangan takkuat agaknya. Cikgu suruh saya angkat dumbell kat rumah bagi kuat sikit nak pegang handle motor.


Tamat KPP01 dan KPP02

Panjang perjalanan lesen saya niii.. Akhir bulan 11 tahun 2021 macamtu barulah tamat semua kelas. Total kena ambil 16 jam kelas. Tapi sayang juga sebab banyak kelas jatuh pada hari hujan jadi kalau hari hujan memang cikgu takbagi bawa kat litar. Saya ada ambil tambahan kelas dalam 4 jam jugala sebab nak belajar lagi. Lepastu dah habis tambah masa kena pergi ujian JPJ. Sebenarnya masih belum layak pergi ujian JPJ. Tapi cikgu kata cuba jelah dulu.


JPJ kali pertama

JPJ kali pertama saya masa bulan 12 tahun 2021. Saat yang digeruni telah tiba. Memang rasa taklayak ambil ujian. Time ni perempuan berapa ketul jela. 3 orang saja. Lagi berapa puluh orang lelaki. Saya tak ingat giliran saya yang keberapa, tengah-tengah.

Mula-mula buat RPK. Lancar je semua ingat Alhamdulillah.

Lepastu ambil motor start dan bawa ke litar. Gabra sungguh la saya waktu ni. Bawa motor ke litar pun menggigil. Dugaan betul boleh pulak penyakit gemuruh datang. Lepastu time tunggu giliran pula enjin motor mati. Makinlah cuak dibuatnya..


Jadi seperti dijangka saya GAGAL ujian JPJ kali pertama. Gagal di elemen pertama iaitu titi. Bukan sebab takboleh buat. Sebab ketakutan yang melampau sebenarnya.


Bila dah gagal bahagian 2 terus masuk bahagian 3 iaitu jalanraya. Kena buat RSM dulu dan bawa motor keliling litar. Saya pun bawa dalam keadaan lemah dan sedih sebab dah gagal litar. hahah

Alhamdulillah jalanraya lulus dan selesailah ujian JPJ kali pertama.

Balik rumah mak tanya lulus ke tak terus menangis. Memang sedih asik nangis je haritu. Mental tak kuat. Rasa macam nak putus asa je.


JPJ kali kedua

Dah gagal JPJ, kena bayar berapa tak ingat lepastu dapat tambahan masa selama 2 jam. Fokus betul masa kelas tambahan ni sebab target memang nak kena lulus kalau tidak saya dah malas nak cuba lagi buat kali ketiga. Saya banyak tengok youtube dan baca artikel berkaitan ujian litar. Rasa bersemangat bila baca pengalaman orang lain lulus setelah gagal sekali. Malam sebelum ujian saya siap suruh ayah saya buat air penawar supaya hilang perasaan gemuruh.


Hari kejadian pun tiba.. Kalini saya lebih tenang. Banyak berdoa, berpuasa. Zikir tenangkan diri. Saya tawakal dan serahkan kepada Allah. Bermula dengan elemen titi. Alhamdulillah kalini saya dapat buat dengan baik. Setiap kali sebelum buat setiap elemen saya baca bismillah dulu dan berdoa. Saya rasa macam bukan saya yang bawak motor tu. Sebab memang dipermudahkan.  Sampai elemen yang saya takut iaitu laluan tak rata pun saya boleh buat dengan baik. Alhamdulillah Allah tolong saya.

Saya lulus ujian JPJ kali kedua. Sangat bersyukur dan gembira. Saya taksangka boleh juga dapatkan lesen. Rasa macam mimpi. Balik bagitahu mak, nampak muka mak bersyukur dan bangga. Ayah call tanya dan puji sebab dah berjaya.

Tambah tolak rasanya dalam RM700+ jugalah saya labur untuk dapatkan lesen. Sebab banyak tambah masa.


Dapat lesen P kelas B2

Dua minggu selepas lulus saya pergi kutip lesen di pejabat pusat belajar. Bawa balik sticker P. Ayah semangat tampalkan kat motor saya. Teruja agaknya.


Maka tamatlah cerita mengenai pengalaman saya mengambil lesen motor kelas B2. Semoga sedikit sebanyak memberi inspirasi kepada sesiapa yang membaca.


Sedikit nasihat dari saya. Jangan pernah takut untuk mencuba. Keluarlah dari zon selesa. Cuba benda baru. Cari pengalaman baru. Lebih baik gagal setelah mencuba daripada gagal untuk mencuba.

Nanti saya cerita pengalaman saya mengambil lesen kereta pula ya. Akan datang InsyaAllah.


Sekian. Wassalam.

No comments:

Post a Comment